Waarom dalton?
Dalton
Waarom daltononderwijs op Dalton Kindcentrum De Tweemaster?
'(Er)vaar je mooiste koers'
Op Dalton Kindcentrum De Tweemaster bereiden we leerlingen voor op de toekomst: het deelnemen aan de maatschappij. Met een stevige basis aan kennis (kwalificatie), sociale vaardigheden (socialisatie) en persoonlijk leiderschap (subjectivering) (Biesta, 2012). We willen onze leerlingen leren om:
- Eigen keuzes te maken en eigen wegen te vinden;
- Probleemoplossend te denken en doelen te behalen door effectief gebruik te maken van de beschikbare tijd en middelen;
- Zelfstandig effectieve en verantwoorde beslissingen te nemen;
- Op een respectvolle manier met anderen samen te werken;
- Reflecteren in te zetten als middel om het eigen handelen voortdurend te verbeteren.
Dalton Kindcentrum De Tweemaster is een ontmoetingsplek voor opvang en onderwijs waar leerlingen, hun ouders/verzorgers, teamleden en externe betrokkenen samenkomen. '(Er)vaar je mooiste koers' gaat dan ook over eigenaarschap en leiderschap in alle lagen. Samen werken we hard aan ontwikkeling en groei, waarbij wij ons voortdurend afvragen: Wie en wat bepaalt je koers? Sta je zelf aan het roer? Of geef je het roer graag uit handen? Ontdek wie je bent, zodat je je mooiste koers kunt varen. Iedereen binnen het Kindcentrum krijgt de ruimte om te ontdekken, keuzes en fouten te maken en zichzelf te leren kennen. Het draait in het onderwijs niet alleen om de basisvaardigheden, maar ook om 'wie ben ik' en 'wat kan ik nog meer'.
Dalton Kindcentrum De Tweemaster als High Performing School (HPS)
In 2019 ging Stichting Talent, waar Dalton Kindcentrum De Tweemaster onderdeel van is, een samenwerking aan met Academica University of Applied Sciences. Het team volgde het High Performing Schools-programma (HPS). Dit is een tweejarig wetenschappelijk onderbouwd veranderprogramma waarin scholen worden begeleid om goed en waardevol onderwijs te geven aan álle leerlingen. HPS gaat uit van 10 basiskenmerken (Academica, z.d.):
1. Een heldere en gedeelde visie.
2. Hoge normen en verwachtingen voor álle leerlingen.
3. Effectief schoolleiderschap.
4. Hoog niveau van samenwerking en communicatie.
5. Curriculum, instructies en toetsen uitgelijnd met kerndoelen.
6. Frequente controle op kwaliteit van het leren en lesgeven.
7. Gerichte professionele ontwikkeling d.m.v. professionele leergemeenschappen.
8. Ondersteunende leeromgeving.
9. Hoge mate van ouder- en maatschappelijke betrokkenheid.
10.Een academische cultuur die mensen inspireert en motiveert tot voortdurende reflectie.
In de basiskenmerken van HPS zijn ook de kernwaarden van dalton duidelijk te herkennen. Zoals de vrijheid en verantwoordelijkheid die bij de leerkracht ligt, het effectief lesgeven a.d.h.v. een doelgericht en samenhangend curriculum, het samenwerken binnen de leerteams en de voortdurende reflectie. Als team maken we voortdurend de vertaalslag tussen dalton en HPS.